Skip to content

Doğa ve Manzara Fotoğrafçılığının Püf Noktaları

Doğa fotoğrafçılığı en keyifli fotoğrafçılık alanlarından biridir çünkü doğa milyonlarca doğal desenle doludur. Bakmayı bilen bir fotoğrafçıya sınırsız sanatsal görüntü sunabilir. En güzeli doğadaki hemen hemen her olay kendini tekrar ettiğinden kafamızda planlayıp bazı teknik problemlerden dolayı kaçırdığımız bir görüntüyü bize yeniden çekme fırsatı sunar. (Dalgalar, yıldırım düşmesi, yağmur, gökkuşağı, gün doğumu ve batımı vs.)

Doğayı iyi tanıyan bir fotografçı, daha iyi fotoğraflar elde edeceği gibi, fotoğrafını çektiği canlıya neyin zararlı olacağını daha iyi bilir ve bu doğayı tanımanın beraberinde getirdiği saygıyla da verilen zararı en aza indirir. Tabii bu felsefe, iyi fotoğrafçılık tekniği, mümkün olduğunca gelişmiş ekipman ve ekipmanı iyi tanımayla bütünleşmelidir. Fotoğrafçılığın her dalında olduğu gibi, teknik konularda üstünlük, teknik problemlerin fotografçının kafasındaki görüntüyle, çekilen görüntü arasına girmesi mümkün olduğunca azaltılarak, bireyin kendi görüşünü daha net bir şekilde ifade edebilmesini sağlar.

Geniş Açılı Lensler Tercih Edilmeli

Doğa fotoğrafçılığında genellikle geniş açı lensler kullanılır. Bunun sebebi düşük milimetreli lenslerin (teleobjektif) alan derinliğini daraltmasıdır (ör:70-400mm). Geniş açılı lensler ile hem fotoğrafımıza yansıtacağımız mesafe hem de alan derinliği artar. 17-35mm aralığında Net görmek istediğimiz alan derinliğini arttırmak için diyaframı olabildiğince kısmak zorundayız (ör: f.22) fakat bu da yetersiz ışık anlamına geleceğinden bu sorunu geniş açılı lensler ile çözebiliriz.

Filtre Kullanılmalı

Doğa fotoğrafları çekerken parıltıları ve yansımaları azaltmayı sağlayan polarize filtreler kullanılmalıdır. Grad filtreler de gökyüzünün yumuşamasını sağlayacağı için manzara fotoğraf çekimleri açısından birebirdir. Uzun pozlama yaparak çekim yapılacaksa on-stop ND filtresi yararlı olacaktır. Hareket halinde olan manzara görüntülerini böylece sabitleyebiliriz.

Beyaz Ayarı Doğru Yapılmış Olmalıdır

Çekim yaptığımız saatin ve ortamın kelvin derecesine göre mutlaka beyaz ayarı yapılmalıdır. Aksi halde renkler olduğundan daha farklı görünecektir. Örneğin öğle saatlerinde beyaz ayarı yanlış yapıldığında fotoğrafımızın tamamı mavi tonlarında görünecektir. Güneş ışınlarının yeryüzüne dik olarak geldikleri öğlen saatleri, neredeyse hiçbir konu fotoğraflaması için uygun değildir. Çünkü her şeyin sert gölgeleri oluşur ve kontrast çok fazladır. Böyle bir ışık altında biz görebilsek bile, film ya da sensör bölgede kalan ayrıntıları kaydedemez.

Ufuk Çizgisine Dikkat Edilmelidir

Manzara çekimlerinde ufuk çizgisini ortalamak fotoğrafın etkisini düşürecektir. Estetik bir görüntü için ufuk çizgisi fotoğrafın altın oran noktalarına yerleştirilmelidir.

1/3 Kuralına Göre Çekim Yapılmalıdır (Altın Oran)

Doğa fotoğrafları çekerken altın orana dikkat edildiğinde sanatsal ve etkili fotoğraflar ortaya çıkacaktır. Bu kuralı uygulamak için vizörden baktığımızda gördüğümüz görüntüyü hayali 9 eşit parçaya bölerek birleşim noktalarına vurgulamak istediğimiz objeleri denk getirmektir. Bu kuralın birçok dijital fotoğraf makinesinin menüsünde ayarı bulunmaktadır. Aktif edildiğinde vizörden baktığımızda görüntünün otomatik olarak parçalara bölündüğünü görürüz ve konumuzu birleşim noktalarından birine kolayca yerleştirebiliriz. Aşağıdaki fotoğraftaki tekne ve ufuk çizgisi 1/3 kuralına göre yerleştirilmiştir. Öndeki ağaç ise estetiği arttırmak amacıyla doğal kadraj niyetiyle kullanılmıştır. (Objeyi öne yerleştirme de denilebilir)

Altın oran kuralının kullanımının bir örneği

Doğal Kadraj Oluşturmak Estetiği Arttırır

Doğal kadraj bir nevi amors çekimdir. Bir nesnenin içinden bir kapının veya pencerenin ardından kısaca ana görüntüyü başka bir objenin içinden çekmektir. Fotoğrafa hareket katmak istiyorsak manzaranın önüne bir obje yerleştirmeliyiz. Böylece daha güçlü ve estetik görüntüler elde edebiliriz.

Örneğin: Yukardaki fotoğraf mağaranın içinden doğal kadraj yapılarak çekilmemiş olsaydı bu kadar etkileyici olmayacaktı. Sıradan bir deniz görüntüsü olacaktı. Doğal kadraj sayesinde manzara fotoğrafı sanatsal bir hale getirilmiştir.

Tripod Kullanılmalı

Manzara fotoğrafçılığında özellikle gece yapılan çekimlerde tripod kullanımı önemlidir. Gece ışıklar ile kompozisyon oluşturmak istediğimizde yüksek enstantane kullanamayacağımız için kameramızın sarsılması durumunda fotoğrafımıza yansıyan görüntü bozulacaktır. Bu yüzden özellikle gün batımı ve gece ışıkla boyama fotoğrafları çekmek için tripod kullanılmalıdır. Bazı durumlarda ISO yükseltmeden düşük enstantane ile (ör. 1/15) ışığı uzun süre yansıtarak aydınlık bir kare yakalamak istiyorsak tripodlar kurtarıcımız olacaktır.

Örneğin yukardaki gibi bir fotoğraf çekmek için istediğimizde:

1 Muhakkak tripod kullanılmalı


2 Enstantane düşük olmalıdır (15 -25 saniye gibi). Eğer ışık çok zayıfsa 30 saniye olarak ayarlanabilir hatta BULB ayarı ile daha da arttırılabilir.


3 Diyafram olabildiğince kısılmalıdır (ör: f.11 – f.16). Diyafram açık olursa uzun pozlama süresince ışık da artacağından fotoğrafımızdaki ışık yansıma olmaktan çıkarak tüm fotoğrafı ISO gibi aydınlatacaktır. Ayrıca diyafram kısıldıkça ışıklar fotoğrafa yıldız gibi yansıyacaktır.


4 ISO mümkünse kullanılmamalı değilse 100 değerinde bırakılmalıdır.


Çekime Gitmeden Önce Hava Şartları Kontrol Edilmeli

Doğada çekim yapmaya giderken hava durumuna bakılıp şartlara uygun kıyafet ve ekipman tercih edilmelidir. Hava çok soğuksa eldiven kullanılmalıdır. Gezerek çekim yapılacaksa rahat yürüyüş ayakkabıları giyilmelidir. Fiziksel olarak rahat olamazsak çekimden keyif alamaz veya odaklanamayız. Bu da motivasyonumuzu düşüreceğinden ortaya çıkan isin kalitesinin bozuk olmasına sebep olacaktır.

En İyi Saatler Gün Doğumu ve Gün Batımı Vakitleridir

Doğa fotoğrafı çekerken doğal olarak ‘doğal ışık’tan yararlanmayı düşünmeliyiz. Sabahın ilk ve akşamın son saatleridir doğal ışığın en güzel olduğu saatlerdir. Gün doğarken ve batarken ortama sıcak renkler hakimdir. Kelvin değeri 1000-2000 civarı olan bu vakitlerde çekilen fotoğraflarda sonuç her zaman daha etkileyici olur. Özellikle ters ışık fotoğrafları için gün batımı sırasında çekim yapılmalıdır. Günesin doğduğu ve battığı vakitlerde süre sıkıntısı bulunduğundan önceden çekim yapacağımız mekâna ekipmanımızı kurup ayarlarımızı yaparak hazırlığımızı tamamlamalıyız. Güneşin bize en mükemmel yardımda bulunacağı zaman dilimi genelde 1 saattir. Bu sürenin 15-20 dakikasını tripod kurup yerleşmeye veya ayar yapmaya ayırırsak çekim ertesi güne kalabilir.

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DÖVİZ KURLARI

Satış
Alış
USD
USD
8.8399
8.8240
EUR
EUR
10.3712
10.3526
GBP
GBP
12.1346
12.0717
CHF
CHF
9.5896
9.5285
SAR
SAR
2.3569
2.3526
JPY
JPY
8.0213
7.9685
RUB
RUB
0.1219
0.1203
CNY
CNY
1.3752
1.3574

KÜLTÜR SANAT

© Sosyal Çene 2021 | Melon Adworks Creative Agency